Czym jest co-branding

Branding jest istotną częścią marketingu, gdyż jak wiadomo wizerunek marki, jest jednym z najcenniejszych aktywów firmy. Jednak niezależnie od tego, jak silna jest marka sama w sobie, może potrzebować pomocy, aby dotrzeć do określonych odbiorców lub rynków albo odświeżyć swój wizerunek. Rozwiązaniem w takich przypadkach może być strategiczna współpraca poprzez co-branding, gdzie marki łączą się w celu zwiększenia swoich wyników.

Czym jest co-branding?

Co-branding to technika marketingowa, w której dwie lub więcej firm współpracuje ze sobą, aby zaoferować usługę lub produkt. W ten sposób obie firmy mogą poprawić swoją rentowność i pozycjonowanie dzięki połączonej sile.

Termin powstała w latach 50. dzięki strategicznemu partnerstwu między Renault a firmą jubilerską Van Cleef and Arpels. Renault wprowadziło na rynek nowy model samochodu z ekskluzywną kierownicą z kamieniami szlachetnymi zaprojektowaną przez Van Cleefa. W ten sposób Renault mogło wyróżnić się wyjątkowym, luksusowym samochodem, a jubiler mógł rozszerzyć swój zasięg na nowe rynki.

Należy wyraźnie zaznaczyć, że co-branding i co-marketing to nie to samo. Oto główne różnice pomiędzy tymi dwoma pojęciami:

  • Zakres współpracy. Co-branding skupia się na wizerunku marki współpracujących ze sobą przedsiębiorstw, podczas gdy co-marketing może sięgać znacznie dalej i obejmuje takie aspekty jak dystrybucja, produkty i usługi czy przychody.
  • Model ekonomiczny. W ramach co-marketingu firmy partnerskie dzielą się swoimi wynikami ekonomicznymi. W co-brandingu najczęstsze jest to, że marka uznana za drugorzędną płaci kwotę X na rzecz marki głównej.

Musimy również pamiętać, że istnieją różne rodzaje co-brandingu w zależności od celów i potrzeb każdej firmy:

  • Values co-branding: termin ten opiera się na wartościach marki i obejmuje dwie marki, które wzajemnie się uzupełniają, tak że każda z nich wychwala wartości drugiej. W ten sposób mogą one wzmocnić zaufanie konsumentów i zwiększyć swój wpływ na opinię publiczną.
  • Komplementarny co-branding: W tym rodzaju co-brandingu każda z marek wnosi swoje najlepsze cechy, aby wprowadzać innowacje w postaci zaawansowanych, wspólnych rozwiązań. W rezultacie na rynku pojawia się nowy produkt, który jest możliwy tylko dzięki współpracy obu marek.
  • Knowledge co-branding: ten rodzaj współpracy występuje, gdy obie marki mają podobną grupę docelową, ale jedna z nich chce wykorzystać wpływ drugiej do ekspansji terytorialnej i poszerzenia swoich kanałów dystrybucji i sprzedaży.

Zasady udanego co-brandingu

Najważniejszą rzeczą dla udanej strategii jest to, aby obie strony odniosły korzyści. Zastanów się, co możesz wnieść i co chcesz otrzymać w zamian. Co-branding to strategia, która może być wykorzystywana do osiągnięcia różnych celów: przyspieszenia wzrostu na danym rynku, dotarcia do nowych odbiorców. Bardzo ważne jest, aby mieć jasność co do tego, co chcemy osiągnąć, ponieważ to określi kompatybilne marki i strategię współpracy. Aby strategia miała sens, marki muszą się wzajemnie uzupełniać. W tym celu konieczne jest, aby ich wartości były ze sobą zgodne i aby były skierowane do podobnych odbiorców.

Wybór właściwej marki ma fundamentalne znaczenie dla powodzenia kampanii. Aby to zrobić dobrze, musimy przeprowadzić dokładne badania rynku i naszej grupy docelowej. Przed rozpoczęciem wspólnej kampanii, upewnij się, że jasno zdefiniowałeś wszystkie aspekty marketingowe, prawne i finansowe wraz z drugą marką. Oprócz posiadania zestawu indywidualnych celów obie marki powinny wspólnie zdecydować o celach, które będą definiować sukces. Cele te powinny być jasno zdefiniowane w formie kluczowych wskaźników wydajności.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here